forrás:gondola.hu
2006.04.16. 15:38
A Pető-módszer, mint Hungarikum
A Pető-módszer, mint Hungarikum
Szellemi termékként elsőként a Pető-módszer nyert felvételt a Hungaricum Clubba
A Pető András által alapított intézmény és pedagógiai rendszer eredményei méltán tették világszerte ismertté a Pető-féle terápiát. A módszer hivatalosan is hungarikummá nyilvánítása azért különleges, mert ezúttal egy pedagógiai módszerrel, szellemi, és nem konkrét termékkel bővül a klub.
Évente ezernél is több gyermek és felnőtt fordul meg az Pető Intézetben, és Magyarországon körülbelül hatezerre, a világon 15 millióra tehető az olyan 14 éven aluliak száma, akik a központi idegrendszer sérüléséből fakadóan mozgássérültek, de állapotuk a Pető-módszerrel javítható.
Seres Márta, a Nemzetközi Pető Intézet pr-vezetője elmondta: a módszer befogadását már két éve kezdeményezték, mert úgy gondolták, hogy az, amit a Hungaricum Club tagsága jelent - az ország azonosítására alkalmas magyar márka, a tradíció és a megbízhatóság - mind jellemző a Pető-módszerre. Mint mondta, a felvételnek azért is örülnek, mert ez igazolja a több mint fél évszázados munkájukat.
A dokumentumfilm
Az idei, 37. Filmszemlén is bemutatják azt a dokumentumfilmet, amely a „petős” gyermekek életét és a világban való boldogulását mutatja be Előttem az élet címmel. A rendező Groó Diana.
A film alkotói nyolc hónapon keresztül követték nyomon hat gondozott fiatal mindennapi életét és küzdelmeit, hogy a kívülállók számára is érthetővé, érezhetővé tegyék a Pető-féle módszer lényegét.
Az intézet egyik fő támogatója, Erdei Tamás hívta fel Groó Diána rendező figyelmét a különleges témára. Az Magyar Kereskedelmi Bank Rt. elnöke azt reméli, hogy a most elkészült dokumentumfilm a magyar nagyközönséggel is megismerteti a Pető szellemiséget: "Pont azért, mert úgy éreztük, hogy Magyarországon ez a módszer nem annyira ismert, mint külföldön, nem vagyunk erre annyira büszkék, mert nem ismerjük, és nem minden esetben kapja meg azt a támogatást sem, mint amit megérdemel, úgy gondoltuk, hogy készítünk egy dokumentumfilmet, melyet ismertetés, és ismeretterjesztés céljából gondoltunk."
A klub
A Pető-módszer hungarikummá válása azért különleges, mert ezúttal egy pedagógiai módszerrel, szellemi, és nem konkrét termékkel bővül a klub.
A tagok közé egyébként olyan társaságok kerülhetnek be, amelyek termékeinek vagy szolgáltatásainak hagyományuk van, s magas minőséget képviselnek. Fontos az is, hogy ismertsége okán a klubtag vagy terméke legyen alkalmas arra, hogy a külföld Magyarországgal társítsa. A klub tagjai fontosnak tartják, hogy sajátos eszközeikkel és közös fellépésükkel segítsék az ország megismertetését és elismertetését az Európai Unióban, s közben megőrizzék a tradicionális magyar márkák jó hírét.
A Hungaricum Clubot a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt., a Pick Szeged Rt., a Tokaj Kereskedőház Rt. és a Zwack Unicum Rt. 2000 októberében alapította. Céljuk az volt, hogy a magyar márkák nemzetközi ismertségének erősítésén túl hozzájáruljanak a Magyarországról kialakított pozitív kép erősítéséhez. 2003-ban a klub tagja lett a Halasi Csipke Alapítvány.
A módszer
"Adj halat az éhezőnek, és aznap megmented a haláltól. Tanítsd meg halászni! Örök életére jóllakott lesz, és sem ő, sem családja nem szenved majd hiányt." Ez volt a mottója dr. Pető Andrásnak, aki emberfeletti kitartással és eltökéltséggel küzdött minden egyes betege gyógyulásáért. Az általa alapított intézmény, és pedagógiai rendszer eredményei méltán tették világszerte ismert hungaricummá a Pető-féle terápiát.
Pető András (1893-1967) orvos-gyógypedagógus egyedülálló gyógymódjának alapgondolata az volt, hogy idegrendszerünk a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével, s ezek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatók. Ezért nevezte el módszerét "konduktívnak", amely latin eredetű kifejezés, jelentése: rávezetés. Az új módszer hatással volt az egész magyarországi gyógypedagógiai szemléletre, s szerte a világon jelentős változást hozott e területen.
A konduktív nevelés (vagyis a Pető-módszer) a konduktor személyéhez fűződik. Ő a segítő pedagógus, aki a gyermekek szellemi és fizikai fejlődéséért felelős. Pásztorné Tass Ildikó, a Nemzetközi Pető Intézet főigazgatója kifejtette: "minél korábban megkezdett és minél intenzívebb konduktív neveléssel el lehet érni, hogy például a konduktív nevelésben foglalkoztatott gyermekeink 60-70 százaléka három éves korára többségi óvodába mehet. És ez a cél."
A Pető-módszer nem "csodatevő" módszer. Pici korban a szülők, később (nagyjából óvodás kortól) a gyermekek mindennapos, megerőltető fizikai és szellemi munkájára épít. A mozgássérült gyermekek sérülésük következtében a fejlődési folyamatban elmaradnak. Egy-két bátortalan kísérletet tesznek meg, pl. a hasrafordulás megoldására, azután már nem is kísérleteznek. A szülők általában ilyenkor fordulnak a védőnőkhöz vagy gyermekorvosokhoz segítségért. Innen már viszonylag egyenes az út a Pető Intézetbe. A szülővel történő beszélgetés és a gyerek megfigyelése után a konduktor megállapítja a mozgáselmaradás mértékét és rögtön tanácsokat is ad a további fejlesztésre.
Nincs hozzá recept, hogy mennyi idő alatt milyen fejlődés érhető el. Minden gyerek más és más. Minden fejlődés is más. Ki lassabban, ki gyorsabban halad előre. Néha évek kellenek ahhoz, hogy először fekvő, majd ülő helyzetben megtanuljon valaki öltözni, de olyan gyermek is van, aki a zokniját, cipőjét soha nem tanulja meg felvenni. Szörnyű a kiszolgáltatottság, a konduktív nevelés azonban segíthet...
(felhasznált forrás: peto.hu, Harmonet, MTI)
|